Met de Fullback door de Vulkaan-Eifel


Afgelopen weekend had ik de FIAT Fullback demo van Iveco en Fiat Professional-dealer voor Noord-Nederland, Cornelis, mee.

Deze test vond plaats in de Vulkaan-Eifel. Hierdoor konden we de Fiat ten volle testen. Zowel in stadsverkeer, op de Autobahn als over bospaadjes en zelfs in een groeve voor lava-steen. Dat het mooie decors voor de foto’s oplevert en gewoon ontzettend leuk is, is natuurlijk mooi meegenomen.

Allereerst de Autobahn. Een plek waar ik persoonlijk de Fullback niet direct verwacht, maar waar hij wel heel goed uit de voeten kwam. Invoegen en inhalen is een fluitje van een cent, de tussensprints gaan enorm snel. Je zit sowieso erg snel op 180 kilometer per uur, wat niet eens als extreem rap aanvoelt. Het brandstofverbruik blijft ook nog binnen de perken op deze snelheid. Het is natuurlijk veiliger en zuiniger om gewoon 130 te rijden, wat we met hulp van de cruisecontrol dan ook het grootste deel van de snelwegen hebben gedaan. Bij die cruise control moesten we het boekje er wel even bij pakken, maar als je hem een keer door hebt gaat het ook allemaal als vanzelf.

Iets wat wellicht niet direct met de auto te maken heeft, maar wat wel mooi meegenomen was: het enorme bereik van de radio. In de Eifel konden we (als we dat wilden) gewoon naar de Nederlandse radio luisteren. Dat heeft op de terugweg toch weer een paar files bespaard.

De Fullback was comfortabeler dan ik had verwacht. Toen ik eerst in de stoelen ging zitten hield ik mijn hart vast voor de ‘lange’ reis naar de Eifel, maar we kwamen uitgerust aan. De stoelen en het stuur zijn gemakkelijk verstelbaar, dus iedereen kan een goede zit vinden. Ook als je een lange stevige Fries bent, hij is gelukkig niet alleen voor kleine Japanners en Italianen ontworpen. In tegenstelling tot veel andere bedrijfswagens kunnen de stoelen ook een flink stuk achterover in deze uitvoering, bovendien is die ruimte achter de stoelen ook geschikt voor de bagage. De schone onderbroeken en laptop hoefden dus niet in de open laadbak te liggen. De vering was wel wat stug. In het terrein voel je je nieren en op de Autobahn voel je ieder hobbeltje. Dat zal ongetwijfeld komen doordat we de test ‘leeg’ hebben gedaan, als er een mooi gewicht in de bak ligt zal dat weer heel anders zijn

Bij het ophalen van de auto (en wederom bij het inleveren… het is gewoon veel te leuk!) hebben we even een rondje gedaan over het offroadparcoursje bij de Leeuwarder Cornelis vestiging in de ‘tuin’.


De FIAT Strada is min of meer de voorganger van de Fullback.

In het opbergvak tussen de stoelen is precies plek voor een spiegelreflexcamera met lens, ideale fotografen-auto dus. <
Met deze knop kun je tussen de verschillende aandrijfmethoden switchen. Bij aandrijving op twee wielen is dat op de achterwielen. Met vierwielaandrijving voel je echt de kracht over alle wielen verdeeld, heerlijk! De sper en lage gearing hebben we niet nodig gehad, de reguliere 4×4 deed haar werk goed genoeg.

Familiebezoek: een Ferrari-vlag.

Familiebezoek: Fiat 126. Leuk om het verschil in grootte te zien.

Familiebezoek: Mitsubishi L200. Het is wel duidelijk waar de Fullback haar oorsprong vind, er is hier sprake van ‘badge-engineering’. De vraag die dan direct opborrelt is natuurlijk ‘waarom zou ik dan niet gewoon een L200 kopen?’. Natuurlijk, kun je doen. Maar waar de L200 in Nederland voornamelijk bij personenwagendealers wordt verkocht, koop je de Fiat Fullback bij de Fiat Professional-dealer, een organisatie die helemaal toegespitst is op gebruikers van lichte bedrijfswagens (vrijwel altijd gecombineerd met een dealerschap van de zware bedrijfswagens van Iveco of DAF). Bij inzet als bedrijfswagen zou ik dus absoluut voor de Fullback gaan.

Familiebezoek: samen met de Doblo.

Familiebezoek: de Ducato is de grootste Fiat, boven de 3,5 ton kun je bij zusterbedrijf Iveco terecht.

Geen familiebezoek. Maar wel een mooi contrast.

Het paddock van de Nürburgring. Dit keer niet gevuld met formule 1 wagens of racetrucks, maar wat anders moois.

Nürburg.

Fiat is tegenwoordig natuurlijk een zustermerk van onder andere Dodge en Ram. Dat heeft niet alleen als gevolg dat de Doblo en Ducato in sommige landen als Ram ProMaster en Ram ProMaster City kunt kopen, het legendarische Mopar biedt nu ook upgrades en accessoires voor Fiat modellen.

De eerste keer dat ik deze Fullback op de foto zette was hij nog maagdelijk wit. Kun je je wat makkelijker voorstellen hoe je eigen bedrijfskleuren er op zouden staan 😉

Ideaal: de achteruitrij-camera.

Nee, dat zijn geen vlekjes op de lens, dat is een kudde reeën op de achtergrond.Langs de Moezel in Cochem.Ideaal voor bospaadjes.Op facebook vroeg ik naar schattingen voor de rondetijd. Uiteraard heb ik hem niet meegenomen over de Nordschleife. Niet alleen omdat die dicht was voor Touristenfahrten in verband met een evenement, vooral omdat het risico op schade me te groot was. Het zou wel een ideale auto zijn voor de ‘Streckensicherung’. Hij is rap op de baan zelf maar kan ook zonder moeite met de bak vol gereedschap voor reddingsacties door de grindbak ploegen.


Nog veel meer foto’s van deze en andere Fullbacks vind je hier op truckfan.nl. Heel veel dank aan Cornelis voor het ter beschikking stellen van de Fiat Fullback!

3 Comments

  1. Jan Terpstra 18 oktober 2016 Reply
    • Alex Miedema 18 oktober 2016 Reply
  2. Frank 19 oktober 2016 Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *