Boekbespreking: Rijdende Reclame door Willem Vermeulen


Titel: Rijdende Reclame
Subtitel: Een bijzondere collectie bedrijfswagens uit het fotoarchief van Van der Zwaart autospuiters en schilders van autoreclames (1924-1970)
Auteur: Willem Vermeulen
Uitgeverij: Uitgeverij Willem Vermeulen
Jaar eerste druk: 2018
ISBN: 978 90 800423 6 0
Land van oorsprong: Nederland (Nederlandstalige teksten)
Formaat: 22×29 cm, in kleur waar mogelijk, hardcover, 176 pagina’s
Aanschafprijs: €29,75
Te koop bij: Uitgeverij Willem Vermeulen

Na het boek over Rein de Jong zou schrijver/uitgever Willem Vermeulen eigenlijk een tijdje rust nemen. Gelukkig voor ons lezers werd dat maar een hele korte rustperiode, want zijn nieuwste boek is weer om van te smullen! Het begint al direct als je het boek uit het plastic haalt. Niet alleen optisch is het een mooi boek, het voelt ook hele zacht aan. Geen glibberende glanslaag zoals we zo vaak zien, maar bijna knuffelbaar. Er is ook op het interieur van het boek niet bezuinigd. Dik, kwalitatief goed papier, fijne opmaak waar zowel de foto’s als teksten (ook die zijn beide van goede kwaliteit, het wordt bijna saai) goed tot hun recht komen. Het boek heeft een opvallende indeling. Er wordt niet met de colofoon en inhoudsopgave begonnen, die komen pas op pagina 10 en 11. We worden meteen vanaf het begin al verwend met een aantal mooie foto’s, op bedrijf gesorteerd. Na de inhoudsopgave volgt een korte (14 pagina’s) geïllustreede historie van het bedrijf waar het boek om draait: Van der Zwaart. Daarna een kleine 150 pagina’s met foto’s van de producten die het bedrijf af heeft geleverd, verdeeld over diverse tijdvlakker. Het boek sluit af met een register, waar we per merk de trucks op kunnen zoeken, een fotoverantwoording en nog een keer een aantal bedrijfspagina’s, zoals in het begin van het boek.
Bijzonder is dat Martin Wallast, de bekende truckboekenschrijver die al jaren terug overleden is, indirect met dit boek heeft geholpen. Voor zijn boek ‘100 jaar trucks: de geschiedenis van het wegtransport’ zocht Wallast begin jaren ’90 foto’s, die hij onder andere bij Van der Zwaart vond. Deze mocht hij gebruiken, als tegenprestatie controleerde hij de in de collectie genoemde merken en types en voorzag ze waar mogelijk van interessante extra informatie.

Tussen 1924 en 1970 hebben twee generaties (vader Jan Oege en zoon Jo) Van der Zwaart een bedrijf gerund wat was gespecialiseerd in het aanbrengen van reclame op bedrijfswagens. Bekende klanten waren onder andere de Telegraaf, AGA en J.P. Wyers. Van ieder afgeleverd voertuig werd een aantal foto’s gemaakt. Gelukkig wilde (klein)zoon Pieter van der Zwaart niet dat deze collectie achter gesloten deuren zou blijven, zodat we nu met dit door Willem Vermeulen geschreven boek kunnen genieten van een prachtigs tijdsbeeld vol mooie nostalgie. Vooral oudere mensen uit de regio Amsterdam zullen veel bekende dingen zien, maar voor iedereen die iets met oude bedrijfswagens heeft is het boek een absolute aanrader!

Met dank aan Willem Vermeulen voor het ter beschikking stellen van het recensie-exemplaar.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *